ALBIN VEGA
ALBIN VEGA
De Albin Vega is toch wel de meest bekende Albin. Wat een oerdegelijke boot en nog steeds erg populair. Een 27 voet zeiljacht met top prestaties; oceaanoversteken, wereld omzeilingen, continent omzeiling of gewoon rondje IJsselmeer of Friesland of ….
Daarom is de Albin Vega inmiddels een klassieker. Door de handzame afmetingen en slimme indeling is het een kleine grote familie cruiser. Dit in combinatie met de prima zeileigenschappen maken de Albin Vega tot een zeer populair jacht. Voor de Vega zijn er originele boot onderdelen verkrijgbaar. Voor de motoren kunt u via het motoren menu de onderdelen voor uw motor vinden. Ook kunt u voor de omkeer installatie in het Vega menu de onderdelen vinden.
De Motoren
Voor de Vega koos met in het begin voor een benzinemotor. Of de Albin O21 of de Albin O22. Later werden er dieselmotoren gebruikt namelijk de Volvo Penta MD6 en MD7. Voor de Albin motoren hebben we alle verslijtbare onderdelen. Voor de Volvo Penta motoren hebben we inmiddels ook een selectie van pakkingen en onderdelen.
De KOMBI
Alle motoren werden met een KOMBI uitgevoerd. De KOMBI is de inrichting aan de motor om de bladen van de verstelbare schroef dusdanig te verdraaien dat je vooruit en achteruit kan varen terwijl de schroef dezelfde kant om draait. Gelijktijdig met het verstellen van de schroefbladen wordt de gasklep geschakeld. Meer gas als je meer spoed geeft. Dus dit was een eerste vorm van 1-handel bediening. Door dat de schroefbladen in vaanstand gesteld kunnen worden is er tijdens zeilen geen weerstand van de schroef.
De onderdelen voor de KOMBI van de Albinmotoren en VolvoPenta KOMBI zijn niet helemaal gelijk en je kunt ze in deze rubrieken vinden.
Beschrijving van Kombi demontage in het O22 instructie boek en in ons Blog bericht
Het Vega Hulproer
Nu ook bij ons verkrijgbaar het Vega Hulproer wat destijds door de heer Nieuwland is ontworpen en jarenlang door de heer Arend Schram is verkocht en ingebouwd. Het hulp- en noodroer maakt van de Vega een schip wat beter manoeuvreert. In het oorspronkelijke ontwerp is het roer voor de schroef geplaatst daardoor is er geen waterstroom langs het roer als de boot niet of nauwelijks snelheid heeft. Hierdoor is de Vega slecht door de bocht te krijgen. Met het hulproer, welke achter de schroef is geplaatst, is er wel roer druk en stuurt de boot heel gemakkelijk. Het hulproer draait mee met het originele roer.
Het hulproer wordt door ons kant en klaar ingebouwd of is als zelfbouw pakket verkrijgbaar