Albin O11 / O21
De Albin O11 / O21 motoren
Motortype
De Albin O11/O21 motoren uit de O-serie en werden ontwikkeld naast de Albin A-serie. De O-serie kwam op de markt begin in het begin van de 30 er jaren als O1, O2, en O4 en had een kortere slag als de A-serie. De O in O-serie is dus de letter “OH” en geen nul. Er volgenden in begin jaren vijftig een aantal modificaties en dat resulteerde in O11, O21, en O41. de 20 Pk 4 cilinder werd nog opgevoerd naar 40 Pk en dat was de O411.
De verbeteringen waren vooral de oliebad Keerkoppeling, deze was eerst vet gesmeerd, de verbeterde waterpomp, de verbeterde ontstekingsbevestiging bij de O11 en O21, en later de uitvoering met thermostaat.
De Albin O11 en de O21 zijn in de nadagen op de markt gekomen als Volvo Penta C5 en C10. Alle onderdelen zijn identiek aan de onderdelen van de Albinmotor O11 en O21.
Koelsysteem:
De koeling van de O11 en O21 wordt verzorgt door een tandwielpomp welke door de nokkenas wordt aangedreven. Lees meer>>
Carburateur:
Er zijn veel verschillende Solex carburateurs gebruikt voor de O11 en de O21 Lees hier alles over de carburateurs>>
Ontsteking:
De ontsteking is een SEM magneet ontsteking latere types en de Volvo Penta C5 en C10 zijn uitgevoerd met een Bosch stroomverdeler ontsteking voor 2 cilinder. Lees meer>>
Keerkoppeling:
Beide modellen hebben precies dezelfde oliebad keerkoppeling. De eerste modellen, Albin motor O1 en O2, hebben een vet gesmeerde keerkoppeling hiervan zijn geen tekeningen meer. Ook is er een versie met een aangebouwde slinger en die slinger staat wel op alle tekeningen. Ga naar tekeningen of naar onderdelen van het huis van de keerkoppeling of voor het inwendige naar tekeningen of onderdelen.
Gebruik in de keerkoppeling en in de motor SAE30 monograde motorolie. Bij gebruik van multigrade olie zal de keerkoppeling onherroepelijk gaan slippen.
Startmotor/Dynamo:
Er zijn diverse uitvoeringen; Vliegwielhuis met startmotor en losse dynamo. Lees meer>>
Let op: Het monteren van een wisselstroom dynamo op deze motoren is vaak niet mogelijk omdat de dynamo te veel vermogen trekt om stationair goed te kunnen blijven lopen.
Dynastart:
De O21 is ook veel uitgevoerd met een Bosch Dynastart. We hebben gereviseerde Bosch dynastarters of nieuwe Efel dynastarters echter is Efel gestopt met de productie van dynastarters. Lees meer>>
Service:
Voor de jaarlijkse servicebeurt van de Albin O11 en de Albin O21 hebben we de meest voorkomende artikelen die u bij een winterservice of motorbeurt nodig bent samengevat in de rubriek O11 service en O21 service
Rondom de motor:
In deze rubriek kunt u zaken vinden voor uw technische installatie welke niet standaard van Albin zijn. Bijvoorbeeld uitlaatslang, filters ed.
Naar de onderdelen>>
Reparatie’s en revisie:
Natuurlijk kunt u zelf de motor onderhouden of repareren maar u kunt reparatie’s en of revisie van de motor of onderdelen daarvan ook bij ons laten uitvoeren. Vraag ons naar de mogelijkheden. info@dehaanjachttechniek.nl of +31 513 622 124