Albin AD21 KOELSYSTEEM
Albin AD21 dieselmotor
Koelsysteem:
De koeling van de AD21 is meestal direct. Dat wil zeggen buitenwater wordt opgepompt door een impellerpomp en direct door de motor gepompt om te koelen. Er zijn ook uitvoeringen met een indirecte koeling dan wordt het buitenwater door een warmtewisselaar gepompt waardoor een intern koelcircuit wordt gekoeld. De Albin koelwaterpomp heeft 2 impellers en is dus een dubbele pomp waarbij 1 pomp het buitenwater verpompt en de andere kan worden gebruikt als bilgepomp of voor de circulatie van het interne circuit ingeval van een indirecte koeling. De gekoelde uitlaatbocht is dubbelwandig daardoor heeft deze een lage temperatuur bij bedrijf.
De koelwaterpomp:
De koelwaterpomp van de AD21 is de verbeterde versie van de pomp van de AD2. De pompas is gelagerd met een kogellager en in het deksel met een busje. Voor deze pomp zijn alle onderdelen verkrijgbaar en er is zelfs een revisie setje beschikbaar. Klik hier voor de onderdelen en de tekening
Thermostaat en koelsysteem onderdelen:
De bedrijfstemperatuur wordt geregeld door een thermostaat klik hier voor de tekeningen en onderdelen
Indirecte Koeling:
Kijk hier voor onderdelen en tekeningen van de indirecte koeling.
Meer Onderdelen van de AD21
De FJB10 Keerkoppeling:
Deze keerkoppeling werkt dmv spiraalveren welke om een aangedreven en een aan te drijven bus draaien. vrijlopen wordt bepaald door de commandeur welke de veer blokkeert en zo de aan gedreven bus laat vrijlopen in de veer. klik hier voor de werking van de Albin motor FJB10 keerkoppeling
Keerkoppeling AD2:
De keerkoppeling is 1:1 (links draaiende schroef) en er zijn ook 2 typen vertraging nl; 2:1 en 2.7:1 (rechts draaiende schroef)