ZINKANODE KIT VEGA KOMBISCHROEF

Albin Kombi De- en Montage

Albin Kombi De- en Montage; hoofdpijn dossier?
Of gewoon op de juiste manier de klus uitvoeren en met de originele onderdelen weer monteren. 
Wat is een Kombi? Vooruit varen, achteruit varen en neutraal terwijl de schroef blijft draaien in de draairichting van de motor.
Hoe gaat dat? Het kombi mechaniek zit achter aan de motor bevestigd IPV een keerkoppeling. Met de Kombi worden de schroefbladen versteld van geen spoed (neutraal) naar spoed om vooruit of om achteruit te varen terwijl de motor de zelfde draairichting houdt.
De schroefas bestaat uit een dunne as van 20mm (shaft) met daarom heen een buis van 25mm (sleeve). De as zit aan de motor en beweegt niet axiaal terwijl de buis wel axiaal kan bewegen door een hendel op de Kombi. hierdoor kan een tandheugel in de schroef de bladen een roterende beweging laten maken. Tegelijkertijd zorgt het mechaniek er voor dat de motor meer gas geeft als de spoed groter wordt. 
Het verstellen wordt met 1 hendel in de kuip bediend.

ZINKANODE KIT VEGA KOMBISCHROEF

Demontage van de KOMBI

Belangrijk: probeer niet om de schroef als eerste uit elkaar te halen: De schroef gaat pas uit elkaar als de schroef kompleet met schroefas uit de boot is gehaald.

Gebruik goed en passend gereedschap: Alle bouten zijn UNC. (engels) meestal passen goede dop en ringsleutels wel op de 6-kant bouten en moeren. Maar vooral voor de inbus bouten zijn engelse maten het beste.

Albin Kombi verschilt van de Volvo Penta Kombi. De schroef van de beide kombi’s is wel gelijk. Er zit lengte verschil in de assen van de O11/O21 en de O22 en de Volvo Penta.

Albin Motor O11/O21/O22

haal het achterste deksel van de kombi los en schuif dat naar achteren. duw de bedienarm naar voren en nu is de bus met heugel zichtbaar. Met een pen in het gat in de bus kan de bus geblokkeerd worden draai nu de klemmoer los.

Maak de onderdelen van de gasregelarm los en verwijder deze. Demonteer de klem-arm en haal die van de beweeg-as trek de spie uit de as.
demonteer het dekseltje aan stuurboord zijde en trek de beweeg-as eruit.
Maak nu het huis los van de motor en schuif het huis naar achteren. Nu is de bus met tandheugel zichtbaar en de klem naaf waarmee de as aan de motor zit. De bouten van de klemnaaf kunnen nu worden losgemaakt zodat de schroef naar achteren kan worden getrokken en uit de boot kan worden gehaald. 

Volvo Penta MD6a/MD7a

De kombi van de Volvo Penta motor in de Albin Vega heeft wel het zelfde principe maar de bevestiging van de as aan de motor verschilt met de Albin motor.
Bij deze Kombi moet eerst het huis gedemonteerd en naar achter geschoven. Dan kan men de klemmoer van de sleeve los halen en vervolgens ook de klemmoer van de as. 

Kombi schroef demonteren

In het achterste deel van het huis zitten 4 RVS  inbusbouten deze moeten er eerst uit gedraaid worden (engelse inbus gebruiken) als die eruit zijn dan kan het voorste deel van het huis gemakkelijk naar voren schuiven. De sleeve kan dan van de tandheugel geschrooefd worden. dit is linkse schroefdraad!  De grote bout achter op de schroef kan vervolgens los en het achterste deel van de schroef zit conisch op de as dus die moet even los schrikken.

Albin Kombi schroef

Frustrations and how to avoid them.

De kombi van de Volvo Penta motoren is lastig los te krijgen. er moet een hele grote sleutel op de klemmoer en er moet een pen in de heugelbus om tegen te houden. In zeer krappe ruimte moet men de moer los zien te krijgen en als het zeskant van de moer niet meer perfect is dan wordt dat moeilijk. 

dan kan men het beste de as vlak achter de kombi ( in de boot) doorslijpen. De as gaat dan gemakkelijk naar buiten en het deel aan de motor laat zich gemakkelijk demonteren. Verdere demontage op de werkbank is dan een simpele klus.

In de meeste gevallen was de sleeve al aan vervanging toe. De as niet maar het op offeren van de as scheelt heel veel frustratie.