Winterbeurt voor uw Albin motor

Winterbeurt Albin motoren

De winterbeurt Albin Motoren is meestal ook de jaarlijkse servicebeurt. Dit dient uiteraard zorgvuldig te worden uitgevoerd. Want wanneer de motor een langere periode niet gebruikt wordt dan is het aan te bevelen om de motor goed te conserveren zodat er in het voorjaar niet allerlei problemen ontstaan.

Vorst bestendig

De motor tegen vorst beschermen voorkomt stuk vriezen van de motor en of koelsysteem. Bij direct gekoelde motoren zoals de Albin motoren wordt het buitenwater als koelmiddel van de motor gebruikt. Als het gaat vriezen dan zal het water wat zich nog in de motor bevindt bevriezen. Het ijs zet uit waardoor de motor kan gaan scheuren. Het water kan worden afgetapt maar een lege koelruimte zal gaan roesten en dat is ook niet optimaal. Daarom raden wij het gebruik van antivries aan.

Antivries

Antivries is het beste want antivries is anticorrosief.

Methode; laat de motor op bedrijfstemperatuur komen – zeker weten dat de thermostaat geopend is- stop dan de motor en sluit de buitenboordkraan van de koelwater toevoer. Draai vervolgens de wierpot open en start de motor en giet antivriesmengsel ( bv antivries en water 1 op 1) in de wierpot. Meestal is ongeveer 5 liter voldoende. Een goede methode is om bij de uitlaat te kijken of er antivries mengsel uit komt. Stop dan de Motor.
Door het aftapkraantje aan het motorblok te openen kan men controleren of dat het mengsel in het blok terecht is gekomen

Winterbeurt Albin motoren

Olie verversen

Eurol Nautic s30 monograde

Het is aan te bevelen om de olie voor de winter te verversen en het filter te reinigen ( O21 en O41) O11 en O22 hebben geen filter. Dit kan gemakkelijk vlak voor het winterklaar maken worden uitgevoerd. Want dan komt de schone olie gedurende het warmdraaien voor het vullen met antivries door de gehele motor.
Gebruik alleen maar SAE 30 monograde motor olie

Conserveren benzine motor

Omdat bij stilstand er altijd een uitlaatklep openstaat zal er roest vorming op de klepsteel en klepzetel ontstaan gedurende de winter. De uitlaat staat immers vol met vocht. Om roest vorming te voorkomen dienen de kleppen flink te worden ingevet. Draai daar voor de bougies eruit en breng olie aan op de kleppen. Laat vooral ook de olie om de kleppen lopen zodat de klepsteel ook beschermd wordt. Een goede methode is om met een oliesnip olie op de kleppen te spuiten en dan vervolgens de motor met de hand langzaam rond te draaien.
Tevens kan men flink olie op de zuigers zetten zodat cilinderwanden en zuigerveren beschermd zijn.

Brandstof systeem

Aangezien benzine tegenwoordig niet lang houdbaar is en ook door de toevoeging van bio-ethanol zeer agressief is, is het raadzaam om uw brandstof systeem te beschermen. Het toevoegen van additieven kan een oplossing zijn. Het is sowieso aan te bevelen om deze additieven het hele jaar te gebruiken maar voor de winter is het verstandig om het hele brandstof systeem te reinigen.
De brandstof opvoerpomp heeft aan de boven zijde een dekseltje wat met een centraal schroefje bevestigd is. Draai het schroefje los en neem het dekseltje weg. Hier onder zit een benzine zeef. De zeef en het inwendige zijn met bv remreiniger gemakkelijk schoon te maken en kunnen vervolgens met bv superspray worden geconserveerd.
Het zelfde geldt voor de carburateur. Demonteren uit elkaar nemen reinigen en conserveren.

 

Belangrijk voor de winterbeurt

Het gebruik van antivries volgens de British Standard kan schade aan impellers veroorzaken.

Het uitvoeren van onderhoud en met name het winteronderhoud is een precies karwei. De verantwoordelijkheid ligt ten aller tijden bij degene die de klus uitvoert. De bovenstaande richtlijnen en aanbevelingen zijn een goede leidraad voor het uitvoeren van het onderhoud maar er kunnen geen rechten aan worden ontleent. Daarom bevelen wij aan de werkzaamheden door de vakman te laten uitvoeren.

Of bel voor een afspraak +31 513 622124